header_2017_Canvas_html5_02_Canvas

המסע של לוטה


המסע של לוטה

מבוסס על יומנה של לוטה גלוקסמן שנכתב בין השנים 1932-1936

לוטה גלוקסמן עם הכלב המשפחתי

לוטה היא נערה יהודייה ממשפחה אמידה מאוד בברלין בתחילת שנות ה-30. אביה עורך דין מצליח, ומשפחתה גרה בשכונת שלכטנזי היוקרתית בבית גדול. כדי לעזור לה בלימודי האנגלית הוריה שוכרים מורה פרטית בשם אמי קרונר. אמי (27) היא יהודייה משכילה, קוסמופוליטית ויפה, נשואה טרייה ללוץ. הלימודים הופכים לחברות, לוטה מוקסמת מבית הקרונרים, שנראה לה מקום של רוחב אופקים ותרבות קוסמופוליטית בוהמית, בניגוד לבית הוריה – בית של בורגנות סולידית.
עד מהרה החברות בין השתיים מתפתחת לרומן סוער. לוטה המאוהבת מבלה עם אמי יותר ויותר מזמנה למורת רוחם של הוריה. ההורים לא יודעים שמדובר ברומן אבל מרגישים שבתם נשמטת מידיהם. היא מבלה עם אמי את רוב זמנה וגם נוסעת איתה לחופשת סקי רומנטית. נראה כי אמי מאמינה באהבה חופשית, ובמקביל ליחסיה עם בעלה ועם בת חסותה היא מנהלת רומן נוסף. לוטה לא תמיד בטוחה במקום שהיא תופסת בלבה של אמי, אבל היא מסורה לה לחלוטין, גם כשהיא מודעת להבדל ברגש וביחסי הכוחות.
כשהוריה של לוטה מנסים לצנן את עוצמת היחסים לוטה מתמרדת ואילו אמי מזמינה את ההורים להכיר אותה ואת בעלה ולכונן יחסים פמילאריים. הדבר עולה בידה.
יחסיהן של לוטה ואמי מגיעים לשיאם בזמן שהנאצים עולים לשלטון, היטלר מתמנה לקנצלר ויהודים רבים מתחילים לחפש דרך לצאת מגרמניה. לוץ מנסה להשיג סרטיפיקט לפלשתינה ואילו אמי חולמת לעבור לניו יורק. לוטה עוברת בהדרגה לגור עם הקרונרים. כשמגיע הסרטיפיקט אמי ולוץ מציעים ללוטה להצטרף אליהם לפלשתינה. על אף שלוטה מחשיבה עצמה רציונלית מכדי להיסחף לרומנטיקה של הציונות, עצם הרעיון לחיות עם אמי בארץ אחרת קוסם לה. נותר רק לשכנע את ההורים ולכך נרתמת אמי. בלב כבד הוריה של לוטה מסכימים; מצב החירום גובר על התנגדותם ליחסים המוזרים.
לוטה, אמי ולוץ מתמקמים בשכונת רחביה בירושלים, וחיים כשלישייה. לוטה מוצאת עבודה במשרד האדריכלות של אריך מנדלסון אך אמי לא מוצאת את עצמה בארץ החדשה. היא מוצאת לה מאהב, אותו היא מסתירה מבעלה אך לא מלוטה. לוטה שמאוהבת באמי באופן נואש מרגישה נטושה ומתנחמת בזרועותיו של לוץ. המצב מעיק עליה מאוד. במקביל הוריה שרוצים להימלט מגרמניה מתקשים להשיג סרטיפיקט ועתידם לא ברור, מה שמדיר שינה מעיניה של לוטה. ההורים כותבים לה מכתבים מרגיעים אבל אנחנו רואים שמצבם מידרדר. לבסוף הוריה של לוטה מצליחים להשיג סרטיפיקט. הם מגיעים לנמל חיפה בשנת 1934 עם מכונית הביואיק שלהם. להיינריך האב יש חלום להקים משק חקלאי. למרות שהיה עורך דין ולא עסק מעולם בחקלאות ולמרות שהרכב נגנב במהרה, הוא נחוש להגשים את חלומו. הם קונים אדמה בגדרה ומקימים בה משק של פרחים וביצים. על לוטה, שהספיקה לרכוש מיומנויות במשרד האדריכלות, מוטל לתכנן את ביתם. בהקפדה גרמנית היא אף מפקחת על הבנייה. במקביל משולש האוהבים הולך ומסתבך וכשנולד לאמי תינוק לוטה מבינה שהיא צריכה לצאת מהתסבוכת. היא שוכרת לה דירה קטנה בירושלים ועוזבת את אמי ולוץ. סוף סוף היא עומדת על קרקע יציבה. משפחתה ניצלה מהנאצים והגיעה לארץ, והיא הצליחה להשתחרר מהתלות הרגשית באמי והתחילה את חייה העצמאיים.

סינופסיס מורחב


לוץ ואמי קרונר בדירתם בברלין, סוף שנות העשרים

הצהרת כוונות

לוטה גלוקסמן נפטרה מהתקף לב בגיל 40. בתה, מרגלית, מצאה את היומן 50 שנה מאוחר יותר ונדהמה לקרוא את סיפור נעוריה הסוערים של אמה. כשפנתה אלינו לשאול אם נרצה לעבד את היומן לתסריט נסחפנו לסיפורה של נערה עם אינטליגנציה רגשית יוצאת דופן, שהתמורות החריפות בהיסטוריה השפיעו על גורלה באופן בלתי הפיך. רותקנו לנקודת המבט של נערה ברלינאית בשנות השלושים המוקדמות, כנציגה אופיינית של ערכי רפובליקת ויימאר ושל היהדות הליברלית בגרמניה טרום המלחמה, ברגע מכריע שבו הנאצים עולים לשלטון, תוך כדי סיפור אהבה אינטנסיבי, הפכפך ומלא תשוקה עם מורתה הפרטית והנשואה, הקוסמופוליטית, המשכילה, המבוגרת ממנה בעשור.
חשוב לנו להראות את הכפילות של שייכות וזרות בחייה של לוטה: מתחושת שייכות עמוקה לתרבות הגרמנית ואז דחייה מיידית ומוחלטת; לאחר מכן החיים בפלשתינה שמתחילים בניכור וזרות אך הופכים למלאי תחושת שייכות ושליטה בגורל. יחסיהן של לוטה ואמי עוברים תהפוכות, ולוטה הופכת מתלמידה מסוחררת, למאהבת שמעמדה מוטל תמידית בספק, לשותפה מלאה בשלישייה רומנטית-משפחתית. בעולם שכל הוודאויות בו קורסות, אהבתה העמוקה של לוטה לאמי (וכפועל יוצא לבעלה לוץ) הופכת אותה בסופו של דבר למבוגר האחראי לא רק במשולש האהבה ההולך ומסתבך הזה, אלא גם מול הוריה ואחותה, כראש החץ של ההגירה במשפחה, שמפלסת דרך לעצמה ולמשפחתה בתקופה של משבר חסר תקדים בתולדות האנושות כולה.
תוך כדי הכתיבה אנחנו עורכים תחקיר מעמיק ביותר. מהצד האחד – תחקיר משפחתי, המיועד לגלות כמה שיותר פרטים על נסיבות חייהם של הגיבורים (כך למשל מצאנו את צאצאיה של אמי ויכולנו ללמוד עליה פרטים חדשים שלא יכולנו ללמוד מהיומן), ומהצד השני – תחקיר היסטורי על המאורעות בגרמניה ובפלשתינה במקביל להתרחשויות בחיי הגיבורים, כדי לשמור על דיוק היסטורי גבוה ככל האפשר. ההיצמדות לעובדות ההיסטוריות ולקול האותנטי של היומן חשובים לנו במידה לא פחותה מהסיפור המדהים שברצוננו לספר.
הסרט שאנחנו רואים לנגד עינינו הוא סרט תקופתי המתאר את החיים של לוטה בברלין עד שנת 33, את העלייה לארץ וההשתלבות בה, עד שהוריה מצליחים לעלות והיא עוזבת את משולש האהבה המסובך. זהו סיפור אהבה להטב”י המתרחש בשלהי רפובליקת ויימאר, לתוך השנים הראשונות של עליית הנאצים ובפלשתינה המנדטורית, סיפור התבגרות מיוחד וגם מבט רענן על קהילה ייחודית ומרתקת – יהדות גרמניה, על ערכיה הליברלים, אורחות חייה והמשברים שעברה.
בתור זוג שיוצר יחד כבר יותר מעשרים שנה, אנחנו מתעניינים ועוסקים באופן אמנותי ואישי בגבולות האהבה, ובמשמעותו של הביטוי “אהבה חופשית”; בתור אנשים שחיים בזמנים סוערים בישראל ובצל השבריריות של דמוקרטיות בעולם, הסיפור ההיסטורי חשוב לנו באופן אישי, לא פחות מסיפור האהבה.

פרטי קשר:

ymfilms@gmail.com

0546228515

© כל הזכויות שמורות ליונתן ומאשה צור, רון בברסקי